← Tillbaka till Arkiv 2018

Observera: Aktiviteten genomfördes under ScienceWeek 2018 och är avslutad.

Kom igång med digital kompetens och programmering i skolan!

Vill du lära dig mer om hur du kan motivera dina elever till att se nya möjligheter med programmering? Kom och lyssna på tre föredrag på temat kopplat till undervisningen. Upptäck också splitternya Södertälje Science Park och KTH.

Hur kan man jobba i klassrummet?
Programmera enkelt – från förskola till vuxenutbildning
  (40 min)

Inspirerande tal om programmeringens begrepp och hur man jobbar med programmering mot olika åldrar. Vi visar vilka olika resurser som finns att tillgå på nätet med meraDet handlar i grunden om samma algoritmer som presenteras på olika sätt. För barn är det enkla blockprogram och för vuxna kodning.  Vi kopplar det också till läroplanen och vad som behöver vara på plats för att undervisa i olika åldrar.

Tom Tits Experiment – Science Center som resurs för lärande (20 min)

Tom Tit jobbar aktivt med fortbildningar för lärare och skolprogram för elever där alla får möjligheten att experimentera med datalogiskt tänkande (DT) & programmering. Vi gör DT & programmering hands-on och minds-on. Med rätt upplägg kan lärare och elever förbättra sin omvärld och bygga en hållbar framtid.

Hur motiveras eleverna – vad säger forskningen?
Forskning & programmering – KTH/Inicio
 (20 min)

Forskningsinsikter presenteras kring hur eleverna kan använda programmering som ett verktyg i sin vardag. Vi ger olika infallsvinklar såsom:
– Bygga och förstå tekniken från grunden.
–          Hur interagerar eleverna med teknik?
–          Lärarnas nya roll i klassrummet.
Det handlar om att bygga och förstå tekniken från grunden. Hur utvecklar tekniken ungdomarna och vad innebär det för lärarnanas nya roll i klassrummet. Vad innebär det att eleverna nu kan söka all information via nätet.


Medverkande

Björn Benbasat

lärare mekatronik /IKT, Xenter

 

Mark Smith

professor elektroniksystem, KTH

 

Mikaela Illanes

grundare, Inicio